Blog

Dlaczego warto jeść jajka?

Trener personalny Kraków odpowiada: Dlaczego warto jeść jajka?

 Dziś wiele osób nie wyobraża już sobie codziennej diety bez obecności jajek. Dlaczego nie warto z nich rezygnować?

Jaja ptaków są obecne w menu człowieka od wieków. Ze względu na łatwość chowu, a także wysoką nieśność kur, to właśnie ich jaja stały się najbardziej powszechne, jednak dawniej wykorzystywano również jaja wronie, łabędzie, indycze, żurawie czy kacze (te ostatnie uważane są do tej pory za najsmaczniejsze w krajach dalekiego wschodu).

Jajka należą do najbardziej cennych produktów spożywczych. Ich białek oraz innych składników nie można w żaden sposób zastąpić: jajko o wadze 60g dostarcza 95 kcal, 7,5g białka i 9g tłuszczu. Oprócz tego należy wiedzieć, że zawierają one wszystkie aminokwasy egzogenne, a zwłaszcza lizynę i lecytynę, a ponadto są źródłem prawie wszystkich witamin. W żółtku znajdują się witaminy rozpuszczalne w tłuszczach i w wodzie, zaś w białku – rozpuszczalne w wodzie witaminy z grupy B.

Niektórzy unikają spożywania jajek, albo ograniczają je w swoim jadłospisie ze względu na zawartość cholesterolu, która w jednym żółtku może wynosić od 210 do 280 mg. To zagadnienie zainteresowało naukowców, dlatego przeprowadzili oni liczne badania, aby sprawdzić w jaki sposób jedzenie jajek wpływa na poziom cholesterolu we krwi. Jak się okazało, jego najmniejszą zawartość mają jajka pochodzące od kur o dużej nieśności, a dodatkowo można go obniżyć stosując odpowiednie pasze. Jednocześnie trzeba wiedzieć, że skład chemiczny jajek nie jest łatwy do modyfikacji ze względu na fakt, że musi ono zapewnić zarodkom optymalne warunki do rozwoju.

Oprócz tego należy pamiętać, że sama obecność cholesterolu w produktach spożywczych nie stanowi zagrożenia dla układu krążenia.

Organizm zdrowego człowieka jest w stanie przyswoić ok. 35% cholesterolu, a tzw. cholesterolemia wynika z zaburzeń przemiany materii, co przyczynia się do odkładania go w naczyniach krwionośnych. Poza tym cholesterol jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu – m. in. stanowi budulec błon komórkowych i osocza krwi, a tym samym nie może być traktowany jako groźna dla zdrowia substancja.

Aby docenić pozytywne właściwości jajek, warto bliżej przyjrzeć się ich strukturze. Żółtko przypomina swoją budową krew – podobieństwo to wynika z obecności plazmy z immuglobiną Y odpowiadającą za odporność organizmu. Żółtko zawiera też foswitynę, czyli białko o właściwościach antyoksydacyjnych. Co prawda nie wyłapuje ono wolnych rodników, ale wiąże metale sprzyjające ich powstawaniu. Z kolei białko składa się w 88% z wody, w 11% z protein i 1% z witamin, glukozy i soli mineralnych. Zawarty w nim lizozymem (enzym) ma właściwości silenie bakteriobójcze i antywirusowe, a tym samym unieszkodliwia wiele bakterii (np. Salmonellę), działa przeciwzapalnie i przyspiesza gojenie się ran. Trzeba jednak wiedzieć, że enzym ten traci swoje właściwości, jeśli do białka przedostanie się nawet niewielka ilość żółtka. Oprócz tego w białku znajduje się cystatyna, która zatrzymuje stany zapalne i takie choroby, jak parodontoza.

Budulcem skorupki jajek jest węglan wapnia – to właśnie dzięki niej podczas gotowania temperatura wewnątrz nie przekracza 92°C, a jajka nie tracą przez to swoich wartości odżywczych. Nie należy jednak podgrzewać ich zbyt długo – najzdrowsze są jajka na miękko, ponieważ te gotowane powyżej 10 minut zawierają związki odporne na działanie enzymów trawiennych. Warto też wspomnieć, że skorupa jajka ma skład chemiczny zbliżony do składu marmuru, co zapewnia jej dużą wytrzymałość (jeśli weźmiemy pod uwagę grubość skorupki) nawet w przypadku dużych wstrząsów i wysokiego ciśnienia.

Jak widać jajka zawierają wiele cennych dla naszego zdrowia składników, które dodatkowo są łatwo przyswajalne przez organizm: obecne w nich białko przyswajamy w 94%, węglowodany w 98%, a związki mineralne w 76% - to więcej niż w porównaniu do innych produktów spożywczych. Jajka można dosyć długo przechowywać, a w razie potrzeby szybko przygotować z nich smaczny posiłek. Z całą pewnością warto więc je uwzględnić w codziennym menu.

 
Pin It